در حالیکه مصرف تیشو در ایالات متحده در حال حاضر 25 کیلوگرم به ازای هر نفر میباشد، به احتمال زیاد ایالات متحده در این خصوص رقیبی نخواهد داشت. رشد بالقوه استفاده نشده در سایر مناطق جهان هنوز بسیار زیاد است. Esko Uutela، مدیر بخش تیشو Fastmarket RISI بیان می کند: حداقل تا زمانی که من توسعه تجاری تیشو را دنبال کرده ام، اکنون بیش از 30 سال است، مصرف تیشو جهانی سال به سال به طور مداوم رشد کرده است. حتی در رکود بزرگ ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ که سالیانی بسیار منفی برای انواع دیگر کاغذ و مقوا بود، بازار جهانی دستمال کاغذی به رشد خود ادامه داد. البته تنها با رشد ۲/۱ درصد در مقایسه با متوسط نرخ رشد سالانه ۷/۳ درصد که در ۲۵ سال گذشته (از سال ۱۹۹۳) ثبت شده است.
شکل۱
مصرف سرانه تیشو بر اساس منطقه جهان، سال ۲۰۱۸
کیلوگرم به ازای هر نفر
در سال ۲۰۱۸، مصرف جهانی تیشو به 38.7 میلیون تن رسید و به معیار 40 میلیون تن در سال ۲۰۱۹ نزدیک شده است. در سال 1993، اندازه بازار تیشو در حدود 15.5 میلیون تن بود. تیشو، کاغذ روزنامه را در اندازه و مقیاس بازار خود پوشش داده است، چیزی که 20 سال پیش باور آن سخت بود.
اما علیرغم تحولات مطلوب در دو دهه گذشته، سوالات متعددی مطرح می شود. آیا این رشد قوی است و تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟ چه نیروهایی باعث رشد بازار تیشو می شوند؟ آیا عواملی مانند محصولات یا سیستم های رقیب، چشم انداز تیشو را در درازمدت تغییر خواهد داد؟
بهترین فرصت های توسعه در کدام نقاط جهان خواهد بود؟ چه مقدار تیشو برای هر فرد نیاز است؟ آیا سرعت استفاده از تیشو همچنان رشد صعودی خواهد داشت و یا به تدریج به محدودیت های مطلق نزدیک می شویم؟
بررسی مصرف سرانه روشی رایج برای مقایسه نحوه استفاده مناطق پیشرفته از یک کالا است. در سطح جهانی، متوسط مصرف سرانه بیش از 5.2 کیلوگرم (2018) نیست، اما تفاوت های زیادی بین مناطق وجود دارد، از تقریبا 26 کیلوگرم به ازای هر نفر در آمریکای شمالی تا کمتر از 1 کیلوگرم در آفریقا و آسیای خاور دور (شکل 1).
این وضعیت را می توان به طرق مختلف تفسیر کرد. به طور خوش بینانه، با توجه به اینکه بسیاری از مناطق تا این حد از پیشگامان مصرف تیشو عقب مانده اند، پتانسیل بزرگی برای رشد وجود دارد و سوال مهم فقط زمان شروع مصرف تیشو در مناطق کمتر توسعه یافته است. نقطه مقابل این دیدگاه این است که باور داشته باشیم که تیشو هرگز در همه مناطق رایج نخواهد شد، بلکه در کشورهای صنعتی یک ضرورت باقی می ماند، اما در کشورهای نوظهور با فرهنگ ها، مذاهب و عادات مختلف به عنوان یک محصول خاص یا حتی نامطلوب باقی خواهد ماند.
دیدگاه میانی این است که بگوییم تیشو به تدریج در مناطق جدید نفوذ می کند اما هرگز به همان شدت استفاده یا مصرف سرانه ای که در پیشرفته ترین مناطق جهان وجود دارد نمی رسد (به دلیل تفاوت های منطقه ای).
در سبک زندگی، با دنبال کردن تحولات بازار برای چند دهه، به نظر می رسد محتمل ترین نتیجه جایی بین این دو حالت افراطی (دیدگاههای فوق) باشد.
عوامل مختلفی باعث مصرف تیشو می شود. رشد جمعیت و توسعه های اقتصادی دو عامل اصلی هستند. رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) رابطه نزدیکی با مصرف تیشو در اقتصادهای پیشرفته ندارد، اما در فقیرترین کشورها یک مانع است. تغییرات جمعیتی رابطه نسبتا مستقیمی با مصرف تیشو دارد، مشروط بر اینکه توسعه اقتصادی به حد معینی رسیده باشد. معمولا این آستانه حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار آمریکا از درآمد سرانه سالانه قبل از شروع مصرف تیشو به عنوان یک محصول مصرفی است.
به همین دلیل، سهم مناطقی در جهان که جزء آنهایی هستند که به نوعی مصرف کنندگان تیشو نمیباشند هنوز در فقیرترین کشورهای آفریقا و آسیا بالاست. دین، به ویژه در کشورهای مسلمان و عادات بهداشتی سنتی، مانند استفاده از آب در هند، استفاده از تیشو را نیز محدود می کند.
شکل ۲: پیش بینی توسعه مصرف جهانی تیشو تا سال ۲۰۲۷
میلیون تن
تیشو یکی از معدود محصولات جهانی است که رقابت نسبتا محدودی با سایر محصولات یا مواد در کاربرد اصلی آن به عنوان دستمال توالت دارد. به نظر می رسد در ژاپن، توالت های پیشرفته ای مبتنی بر جت آب و یا هوا با چندین عملکرد اضافی، از جمله باز کردن خودکار درب، موسیقی، سیستم های دئودورانت ازن و آنالیز ادرار، تاثیر منفی بر مصرف دستمال توالت داشته اند. در حوله ها، خشککنهای دمنده هوا و سیستمهای خشک کن پارچه ای، رقبای واضحی برای حولههای کاغذی هستند.
در گروه دستمالها، دستمالهای پارچهای (Textile) و تیشوهای ایرلید دار در رقابت با دستمالهای کاغذی هستند و شاید مهمترین تاثیر این امر در مورد پوشک بچه بوده است، جایی که طرح های جدید پوشک بچه با مواد سوپر جاذب به طور موثر جایگزین لایه های سنتی دارای تیشو در ساخت پوشک شده است، اگرچه تیشو به دلیل توانایی آن در ایجاد سختی و پایداری بیشتر به محصول، مجددا در محصولات با کیفیت بالا استفاده میشود.
اما در حال حاضر با توجه به میانگین مصرف سرانه تیشو که فقط کمی بیش از 5 کیلوگرم برای هر نفر میباشد، هنوز پتانسیل زیادی در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد.
در حالی که به سختی می توان باور کرد که هر منطقه دیگری در جهان به سطح آمریکای شمالی با 25 کیلوگرم یا بیشتر در استفاده از تیشو به ازای هر نفر برسد، مصرف 10 کیلوگرم تیشو به طور متوسط، مصرف جهانی آن را دو برابر می کند و آن را نزدیک به 80 میلیون تن می رساند. این مورد کاملا امکان پذیر است، اما آنقدر طول می کشد که من شخصا به احتمال زیاد در طول زندگی ام آن را نخواهم دید. افزایش در جمعیت جهان، اگر به رشد تقریبا 1.0٪ در سال ادامه یابد، مصرف تیشو را در پیشرفته ترین مناطق مانند آمریکای شمالی نیز افزایش می دهد.
در هر منطقه از جهان، ما شاهد جذاب ترین پتانسیل های مصرف تیشو در آسیا (به استثنای ژاپن)، آمریکای لاتین و بخش هایی از آفریقا هستیم. چین اخیرا محرک اصلی مصرف جهانی تیشو بوده است و با میانگین مصرف سرانه 6.3 کیلوگرمی، هنوز پتانسیل های دست نخورده زیادی در آن وجود دارد.
در بسیاری از کشورهای آسیای خاور دور، مصرف تیشو شروع به رشد کرده است، حتی در هند؛ اما سطح رشد در حدی پایین میباشد که زمان طولانی نیاز است تا مصرف در این منطقه اهمیت جهانی بیشتری پیدا کند. به نظر می رسد آمریکای لاتین از الگوهای مصرف غربی پیروی می کند و چشم انداز رشد آن خوب است. حتی در آفریقا، در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف تیشو در چند کشور بوده ایم.
نسبتا با اطمینان می توان گفت که مصرف جهانی تیشو به مسیر رشد مثبت خود ادامه خواهد داد، اما میانگین نرخ رشد سالانه احتمالا به تدریج از سرعت سالانه 3.5 تا 3.7 درصدی خود کاهش خواهد یافت.
پیشبینی ده ساله فعلی ما در سطح 50 میلیون تن مصرف تیشو به پایان میرسد و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این اتفاق نخواهد افتاد. می توان نتیجه گرفت که اگر پیش بینی تقاضا همچنان خوب باشد، چشم انداز آینده تیشو خوب است. با این حال، این بدان معنا نیست که تیشو یک تجارت آسان برای ورود است.
بسیاری از شرکتها جذابیت های بخش سلولزی را دیدهاند و سرمایهگذاریهایی را دنبال کردهاند که تقریبا در هر گوشهای از جهان منجر به رقابت شدید بین تامین کنندگان شده است.
*این مطلب توسط Helen Morris، در 1 دسامبر ۲۰۱۹ نوشته شده است.
ترجمه: رسول بابایی، مدیریت کارخانه شرکت کیمیا تجارت لطیف ایرانیان
منبع: Tissue World Magazine